عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



*Welcome To KhabarMaskan*

آمار مطالب

:: کل مطالب : 795
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 11

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 420
:: باردید دیروز : 2132
:: بازدید هفته : 4601
:: بازدید ماه : 5159
:: بازدید سال : 11266
:: بازدید کلی : 1350231

RSS

Powered By
loxblog.Com

برترین سایت اخبار مسکن و اقتصادی

16 چالش عمده تجارت ایران (1395/11/12)
سه شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 10:14 | بازدید : 580 | نوشته ‌شده به دست Ali | ( نظرات )
سازمان توسعه تجارت، تاکنون 28 اقدام مهم را برای افزایش صادرات کالا و خدمات انجام داده است، اما صادرات کشور همچنان با 16 چالش عمده روبه‌رو بوده است.
پول‌نیوز - معاون اول رئیس‌جمهوری، اردیبهشت سال جاری، در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد، هفت ماموریت مهم را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرد که دو ماموریت از آن بر عهده متولیان تجاری کشور گذاشته شد. نخستین ماموریت کاری متولیان تجارت، افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 بود و ماموریت دوم، «مدیریت هدفمند واردات» را در راستای حفظ تراز مثبت تجاری کشور، شامل می‌شد. از این‌رو، براساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار بود تا پایان سال 1395، شاهد تحقق 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی باشیم، اما آمار منتشر شده، نشان می‌دهد در 10 ماه منتهی به دی سال 1395، معادل 35 میلیارد دلار آن محقق شده که میزان تحقق آن نسبت به اهداف کل سال 1395 معادل 70 درصد و میزان تحقق آن نسبت به اهداف 10 ماه منتهی به دی سال 1395معادل 84 درصد بوده که نشان از عقب‌ماندگی صادراتی از برنامه پیش‌بینی‌شده در سال جاری دارد.
 
در همین راستا، سازمان توسعه تجارت طی گزارشی با بیان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از یکسو و تحلیل چالش‌های عمده‌ای که بر سرراه صادرات کشور وجود داشته و دارد، اقدام به شفاف‌سازی کرده است. مطابق اطلاعات منتشر شده، اگرچه سازمان توسعه تجارت، تاکنون 28 اقدام مهم را برای افزایش صادرات کالا و خدمات انجام داده است، اما صادرات کشور همچنان با 16 چالش عمده روبه‌رو بوده است. حال باید دید در فرصت باقی‌مانده متولیان تجاری کشور، برای جبران این عقب‌ماندگی صادراتی از برنامه، چه تدابیری را می‌خواهند اتخاذ کنند. از سوی دیگر، سازمان توسعه تجارت در سال جاری نیز اقداماتی را در راستای مدیریت هدفمند واردات انجام داده است.
 
مطابق آمارها، مجموع ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در مدت مذکور، به ۷۰ میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار رسیده که این امر نشان می‌دهد تجار ایرانی، ۳میلیارد و۸۱۴ میلیون دلار بیشتر از سال گذشته با سایر کشورها تجارت داشته‌اند که نشان‌دهنده بزرگ‌ترشدن تجارت خارجی ایران در مدت یاد شده است. همچنین کارنامه عملکردی تجارت خارجی کشور در 10 ماه منتهی به دی 1395، حاکی از این است که صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزنی به 102 میلیون و 43 هزارتن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با رشد 37/ 8 درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که مطابق آمارها، واردکنندگان توانسته‌اند در همین مدت، 27 میلیون و 555 هزارتن به ارزش 34میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار کالا وارد کشور کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21/ 3 درصد رشد را از نظر ارزشی و افت نزدیک به 3 درصدی را از نظر وزنی داشته است. البته روند تجاری کشور همچنان نشان از تداوم تراز تجاری مثبت دارد. به‌طوری که تراز تجاری کشور به مثبت ۲۸۸ میلیون دلار رسیده است. همچنین براساس آمار منتشر شده، ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در 10 ماه منتهی به دی 1395، ۷۰میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار ثبت شده است.
 
اقدامات صادراتی
 
بر همین اساس، سازمان توسعه تجارت کشور، به منظور تحلیل عملکرد خود در این زمینه به بیان مهم‌ترین اقداماتی که برای تحقق برنامه صادراتی سال 1395 به منظور افزایش صادرات کالا و خدمات انجام داده، پرداخته است. مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این راستا، شامل مواردی چون «1- تدوین بسته حمایت از صادرات در سال 1395. 2- سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی نزد بانك توسعه صادرات ایران به میزان 300 میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات صادراتی. 3- هدف‌گذاری صادراتی در رشته فعالیت‌های صنعتی و معدنی برای تحقق برنامه و پایش مستمر و دوره‌ای برنامه‌ها و تصمیم‌گیری برای رفع موانع. 4- تحقق 9 درصدی رشد صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته. 
 
5- توسعه روابط و مناسبات تجاری با كشورها و بنگاه‌های خارجی. 6- انجام مذاكرات و رایزنی‌های گسترده برای الحاق به WTO. 7- افزایش تعداد اجلاس‌های مشترك با كشورهای هدف. 8- پیگیری و برنامه‌ریزی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی. 9- افزایش پروژه‌های نمایشگاهی در داخل و خارج از كشور. 10- تدوین سند سیاست‌های تجارت خارجی كشور. 11- تخصیص 200 میلیون دلار تسهیلات ارزی به شركت‌های خدمات فنی مهندسی آسیب‌دیده در پروژه‌های عراق. 12- اصلاح آیین‌نامه مربوط به خروج موقت ماشین‌آلات و تجهیزات پروژه خدمات‌های فنی و مهندسی. 13-احیای شورای‌عالی صادرات. 14- كاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در صادرات (نظیر حذف عوارض بر صادرات اقلام صنعتی). 15- كاهش سقف تضمین از دو برابر به یك برابر حقوق ورودی برای واردات موقت (تسهیل در واردات موقت مواد اولیه برای فرآوری و صادرات مجدد). 16- كاهش زمان استرداد زمان مالیات بر ارزش افزوده كالاهای صادراتی از سه ماه به یك ماه (قانون رفع موانع تولید) و اصلاح آیین‌نامه استرداد. 
 
17- حذف ممنوعیت صادرات شمش طلای استحصالی از معادن داخلی. 18- لغو تعهد ارزی صادركنندگان. 19- آزاد‌سازی خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد ازسوی سیستم بانکی. 20- خرید ارز حاصل از صادرات مصنوعات طلا به نرخ آزاد. 21- افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به میزان 200 میلیون دلار و پوشش ضمانتی به میزان حدود 3 میلیارد دلار. 22- اعمال عوارض بر صادرات مواد خام و فرآوری نشده (23 ردیف كالایی). 23- حذف مجوزهای غیرضرور برای صادرات برخی داروهای دامی. 24- برقراری خطوط منظم كشتیرانی در شمال روسیه و جنوب عمان. 25- برقراری خط منظم هوایی تهران به آستاراخان. 26- تعیین 50 كشور هدف برای سال 1395 و تدوین نقشه راه تجارت با 22 كشور دارای اولویت. 27- ساماندهی نظام تبلیغات و توسعه برند و برگزاری دوره‌های آموزشی، 28- پیگیری ایجاد مراكز تجاری در عراق، كنیا، غنا، نیجریه و چین» می‌شود.
 
تحلیل بسته حمایتی
 
بسته حمایتی یکساله توسعه صادرات غیرنفتی اوایل سال جاری از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 به تصویب رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. تصمیم‌سازان اقتصادی تدوین این بسته را به منظور افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 در دستور کار قرار داده‌اند. موضوعی که به‌عنوان یکی از اولویت‌های هفت‌گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری اوایل اردیبهشت امسال در دستور کار قرار گرفت.
 
 از همین رو، اگرچه سازمان توسعه تجارت امیدوار بود که با تدوین چنین بسته حمایتی بتواند مشکل صادر‌کنندگان و تجار را تا حدودی مرتفع کند و اقداماتی هم در این زمینه انجام داد، اما شواهد حاکی از این است که برخی از بندهای حمایتی این طرح به منظور افزایش صادرات غیرنفتی در 9 ماه منتهی به آذرسال جاری، محقق نشده و درصد تحقق برخی دیگر از مصوبات این بسته حمایتی به‌طور کامل اجرایی نشده است، از این‌رو، می‌توان گفت این بسته به خوبی قادر نبوده موانع و خلأهای صادراتی کشور را پوشش دهد. به‌طوری که براساس این بسته حمایتی، پیش‌بینی شده بود «سپرده‌گذاری ارزی بابت اعتبار خریدار» از محل صندوق توسعه ملی از یک میلیارد دلار تا 2 میلیارد دلار افزایش یابد. این در حالی است که درصد تحقق آن صفر گزارش شده است. یکی دیگر از بندهای این بسته به سپرده‌گذاری ریالی (تسهیلات صادراتی) از محل صندوق توسعه ملی مربوط می‌شود که مقدار مصوب شده 2 هزار میلیارد تومان بوده، این در شرایطی است که در 9 ماه منتهی به آذر سال 1395، تنها 300 میلیارد دلار تحقق یافته است. همچنین «سپرده‌گذاری ارزی برای سرمایه در گردش» از محل صندوق توسعه ملی که مقدار مصوب شده بدون سقف بوده است، اما آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد تنها 200 میلیون دلار آن از سوی بانک صنعت و معدن، محقق شده است. 
 
تسهیلات صادراتی با نرخ ترجیحی از دیگر بندهای حمایتی در نظر گرفته شده برای افزایش صادرات در این بسته حمایتی بود که قرار بود از محل منابع بانکی بدون در نظر گرفتن سقف مشخصی تامین شود. این در حالی است که میزان تسهیلات دهی با نرخ ترجیحی از این طریق، صفر گزارش شده است. از دیگر بندهایی که از این طریق امید می‌رفت که صادرکنندگان را ترغیب به افزایش صادرات کند، در نظر گرفتن یکسری «مشوق‌های صادراتی (غیر نفت و پتروشیمی)» از محل اعتبار هدفمندی یارانه‌ها «ردیف بودجه 77- 550000 »، بود که مقدار مصوب شده برای تحقق این امر، 300میلیارد تومان بوده است که آمار نشان می‌دهد تنها 30 درصد اعتبار یادشده به خزانه ابلاغ شده است. این موضوع در مورد «یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی صادراتی» نیز صدق می‌کند به‌طوری که مصوب شده بود از محل اعتبار هدفمندی یارانه‌ها «ردیف بودجه 97-550000» معادل 100 میلیارد تومان به این بند اختصاص یابد؛ این در حالی است که تنها 30 درصد اعتبار یادشده به خزانه ابلاغ شده است.
 
«مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی» از دیگر بندهای این بسته حمایتی به‌شمار می‌رود که براساس بند« ب» و « د» تبصره 14 بودجه سال 1395، مقدار مصوب شده از این محل، 500 میلیارد تومان بود که درصد تحقق آن نیز صفر گزارش شده است.
 
حال اگر بخواهیم به بیان دلایل عدم تحقق برنامه صادراتی تدوین شده در سال جاری بپردازیم، باید گفت با وجود تمام اقداماتی که متولیان تجاری کشور انجام داده‌اند، اما قادر نبودند آن‌طور که باید ماموریت خود را در زمینه توسعه صادرات کالا و خدمات به سرانجام برسانند و گره از مشکلات صادرکنندگان باز کنند.اهم چالش‌هایی که ماموریت متولیان تجاری کشور را برای افزایش صادرات كالا و خدمات ناتمام گذاشته است، 
 
16 مورد است که مواردی چون: «1. عدم تحقق كامل بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال 95 (براساس تحلیلی که پیش‌تر صورت گرفت) و نبود یك نظام تشویقی پایدار برای برنامه‌ریزی بلندمدت بنگاه ها، 2. كاهش شدید قیمت كالاهای عمده صادراتی ایران، 3. رقابتی نبودن بنگاه‌های صادراتی به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی رقابتی و بین‌المللی و بالا بودن هزینه‌های تامین مالی (خدماتی، تعرفه ای، بانكی و...)، 4. اثربخشی نازل سیاست‌های حمایتی به دلیل تعارض دیدگاه ها، نبود اجماع ملی و عدم وجود وحدت فرماندهی در تجارت خارجی، 5. افت قیمت جهانی نفت (محصولات پایه نفتی، مشتقات گازی و محصولات پتروشیمی)، 6. عدم برقراری روابط كارگزاری بانكی با كشورهای هدف (به‌ویژه بعد از برجام)، 7. كاهش قیمت جهانی نفت و تشدید جنگ‌های داخلی (كاهش درآمد كشورهای هدف)، 8. كاهش سقف واردات بسیاری از كشورهای جهان بعد از بحران 2009 (ركود جهانی)، 9. كاهش قدرت خرید و متوقف شدن غالب پروژه‌های عمرانی دركشورهای هدف، 10. تضعیف روابط تجاری با برخی كشورها به دلایل سیاسی و نیز بالا بودن تعرفه با سایر كشورها (عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی)، 11. عدم تخصیص منابع و فعال‌سازی خطوط اعتباری برای كشورهای هدف، 12. پایین بودن نرخ بهره‌وری بنگاه‌های داخلی نسبت به رقبا، 13. عدم وجود ظرفیت‌های تولیدی رقابتی (قیمت و كیفیت) در مقیاس صادراتی، 14. عدم حضور مستقیم بنگاه‌های داخلی در بازارهای هدف، 15. وجود رقابت‌های منفی و مخرب بین بنگاه‌های داخلی در بازارهای هدف و در نهایت 16. عدم شكل‌گیری شركت‌های بزرگ و تخصصی صادراتی در كشور» را در بر می‌گیرند. حال چنانچه متولیان تجاری کشور و تمامی نهادهای ذی‌ربط قصد دارند، صادرات رونق و گسترش یابد، در وهله نخست باید اقدام به رفع این چالش‌های اساسی در مسیر تجارت کشور، کنند. البته سازمان توسعه تجارت، علاوه بر افزایش صادرات کالا و خدمات، مدیریت هدفمند واردات را به‌عنوان ماموریت دیگر خود در سال جاری در دستور کار خود قرار داده بود.
 
 از جمله اقداماتی که این سازمان برای مدیریت هدفمند واردات به منظور حمایت از تولید داخل، مد نظر قرار داده می‌توان به مواردی چون: «1.كاهش اقلام قابل ورود مرزنشینان و شركت‌های تعاونی از 71 قلم به 41 قلم، 2. شناسایی مرزنشینان واقعی و صدور كارت الكترونیكی، 3. حذف 34 بازارچه مشترك مرزی غیرفعال و تایید 30 بازارچه فعال مرزی، 4. تهیه دستورالعمل جدید واردات ته لنجی، 5. سازماندهی تجار و واردكنندگان كالاهای هدف قاچاق مانند لاستیك، موبایل، باطری، پوشاك در قالب اخذ نمایندگی رسمی، 6. تعدیل تعرفه‌های كالا برای جلوگیری از تشویق به واردات غیررسمی، 7. طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های پیش‌بینی شده در آیین‌نامه‌های قانون، 8. تغییر تدریجی نرخ ارز واردات از مبادله‌ای به متقاضی كه تاكنون 50 درصد تعرفه‌ها تغییر یافته است، 9. كاهش پلكانی تعداد طبقات تعرفه‌ای از 14 در سال 1392 به 8 در سال 1395، 10. ممنوعیت واردات كالاهای تولید داخلی از سوی دستگاه‌های دولتی، 11. تدوین طرح محدودیت واردات خودروهای سواری و ارائه به هیات محترم وزیران، 12. تشدید برخورد و مبارزه با واردات غیررسمی (قاچاق) و در نهایت 13. محدودیت واردات كالاهای مصرفی آمریكایی به كشور»، اشاره کرد.
 
16 چالش عمده تجارت ایران
 
منبع: دنیای اقتصاد


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار مسکن , خبر مسکن , اخبار اقتصادي , اخبار املاک , اخبار جديد مسکن تهران , اخبار مسکن تهران , قيمت ارز , قيمت طلا , قيمت سکه , املاک انديشه , آپارتمان , خبر جديد اقتصادي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
رشد 28 ارز در بازار بین بانکی/ یورو ارزان شد+ جدول قیمت (1395/11/12)
سه شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 10:5 | بازدید : 568 | نوشته ‌شده به دست Ali | ( نظرات )
خبرگزاری میزان- ارزش 28 ارز در حالی روند صعودی به خود گرفته که ارزش دلار با روند صعودی به قیمت 32 هزار و 366 ریال رسیده است
 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، ارزش 39 ارز بین بانکی در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام شد که ارزش 28 ارز روند صعودی، ارزش 6 ارز همچون پوند، درهم و یورو روند نزولی و ارزش 5 ارز همچون روبل روسیه بدون تغییر قیمت به کار خود ادامه می دهد.

در کنار روند صعودی دلار، ارزش سه ارز دیگر پرمصرف بازار همچون پوند، درهم و یورو روند نزولی به خود گرفته است.

رشد 28 ارز در بازار بین بانکی/ یورو ارزان شد+ جدول قیمت



:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار مسکن , خبر مسکن , اخبار اقتصادي , اخبار املاک , اخبار جديد مسکن تهران , اخبار مسکن تهران , قيمت ارز , قيمت طلا , قيمت سکه , املاک انديشه , آپارتمان , خبر جديد اقتصادي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
هزینه ایجاد شغل در بخش مسکن چقدر است؟(1395/11/11)
دو شنبه 11 بهمن 1395 ساعت 20:20 | بازدید : 568 | نوشته ‌شده به دست Ali | ( نظرات )

هزینه ایجاد شغل در بخش مسکن چقدر است؟

اقتصاد > مسکن - رونق بخش ساختمان در ایران می تواند بحران اشتغال در کشور را تا حدی کمرنگ کند .

 

 به گزارش خبرآنلاین، بررسی های صورت گرفته توسط بازوی کارشناسی مجلس نشان می دهد به ازای هر صد میلیون تومان سرمایه گذاری در بخش مسکن، 5 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود .
برآوردها نشان می دهد توان بالای اشتغال زایی در حوزه ساخت و ساز به گونه ای است که به ازای هر صد میلیون تومان افزایش سرمایه گذاری در این حوزه سه تا چهار شغل به صورت مستقیم و یک تا دو شغل به صورت غیر مستقیم در کشور ایجاد خواهد شد . توان اشتغالزایی بالا یکی از مهمترین ویژگی های بخش ساختمان است به طوری که از منظر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم بخش ساختمان مسکونی در بین 46 بخش جایگاه یازدهم و سایر ساختمان ها نیز رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده اند .

نکته حائز اهمیت در مورد بخش های "ساختمان مسکونی" و سایر "ساختمان ها" آن است که افزایش سرمایه گذاری صد میلیون تومانی در این بخش علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود سه نفر در هر بخش ، به علت پیوندهای پسین قوی با سایر بخش های اقتصادی منجر به ایجاد اشتغال برای یک الی دو نفر دیگر می شود بنابراین خروج این بخش از رکود نقش مهمی در افزایش اشتغال خواهد داشت . این مساله از آن جهت اهمیت دارد که اغلب نیروی کار شاغل در این بخش ، نیروی کار با مهارت پایین بوده و ایجاد اشتغال برای این گروه که از اقشار کم درآمد هستند می تواند زمینه مهمی در کاهش فقر باشد .

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد به ازای یک واحد افزایش سرمایه گذاری در بخش ساختمان مسکونی 1.32 واحد تولید در کل اقتصاد به صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش می یابد . این بدان معناست که به ازاي صدهزار تومان سرمايه گذاري در اين بخش، توليد كل اقتصاد به صورت مستقيم و غيرمستقيم به ميزان 132 هزار تومان افزايش مي يابد.

در مورد "ساير ساختمانها" اين ميزان برابر با 149 هزار تومان است. بخش ساختمان پيوندهاي پيشين ضعيفي در اقتصاد دارد، چراكه سهم عمده اي از بخش ساختمان به مصارف نهايي خانوار اختصاص دارد و لذا در بين 46 بخش مورد بررسي رتبه 41 به آن اختصاص يافته است. بررسي وضعيت بخش ساختمان حاكي از اهميت اين بخش به لحاظ اثرگذاري در اقتصاد است. در اين رويكرد رتبه بخش هاي "ساختمان مسكوني" و "ساير ساختمانها" به ترتيب برابر با 5 و 3 است. بنابراين نتايج گوياي اين واقعيت است كه بخش ساختمان از ظرفيت بالايي براي تحرك آفريني در اقتصاد برخوردار بوده و آثار رشد آن به صورت گسترده اي به كل اقتصاد منتقل مي شود.

بخش مسکن در سال جاری نیز رشدی منفی را شاهد بوده است به این ترتیب بیش از 5 سال است که این حوزه با رشد منفی روبروست و افزایش رشد در این بخش می تواند اقتصاد را منتفع نماید .



:: موضوعات مرتبط: خبر مسکن , اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار مسکن , خبر مسکن , اخبار اقتصادي , اخبار املاک , اخبار جديد مسکن تهران , اخبار مسکن تهران , قيمت ارز , قيمت طلا , قيمت سکه , املاک انديشه , آپارتمان , خبر جديد اقتصادي , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
صالحی امیری: تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند (1395/11/11)
دو شنبه 11 بهمن 1395 ساعت 20:16 | بازدید : 564 | نوشته ‌شده به دست Ali | ( نظرات )
سیدرضا صالحی امیری گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد تسهیلات مناسب برای اهالی صنعت چاپ است که به لحاظ سرمایه و منابع دارای برخی شرایط سخت هستند.
سید رضا صالحی امیری: تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کندپول‌نیوز - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند چرا که زیان سنگینی به صنعت نشر کشور وارد می‌شود که این زیان در حوزه کتابخوانی نیز تاثیرات سوء به دنبال خواهد داشت.
 
سیدرضا صالحی امیری در آیین امضای تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت چاپ با بیان این مطلب گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد تسهیلات مناسب برای اهالی صنعت چاپ است که به لحاظ سرمایه و منابع دارای برخی شرایط سخت هستند.
 
وی افزود: این صنعت در منطقه با رقبای قدرتمندی مواجه است و دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت باید بخشی از نیازهای اهالی این صنعت را برآورده کنند.
 
صالحی امیری ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده میان این دو وزارتخانه ارائه تسهیلات در حوزه محتوا بر عهده وزارت ارشاد خواهد بود و امیدوارم با امضای آن امید و جهشی مناسب در صنعت چاپ کشور شکل بگیرد.
 
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: با وجود ١٠ هزار مجموعه نشر، بسته‌بندی و دیگر صنوف مرتبط با صنعت چاپ در کشور باید تمام همت خود را برای حل مشکلات این صنف به کار گیریم تا از نیازهای وارداتی در این حوزه بکاهیم.
 
او افزود: بین مولف، ناشر، چاپ، موزع و کاغذ زنجیره محکمی وجود دارد که همه آنها با یکدیگر ارتباط  تنگاتنگی  دارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعرفه کاغذ در کشور تاکید کرد: اگر این تعرفه افزایش یابد منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در صنعت چاپ می‌شود بنابراین در حال حاضر از افزایش آن باید جلوگیری کرد.
 
او گفت: با توجه به زنجیره موجود در میان چاپ و نشر، از دیگر معایب افزایش تعرفه کاغذ ایجاد بحران در حوزه توزیع و سرریز شدن این بحران در کتابفروشی‌هاست که نتیجه نهایی آن کاهش کتابخوانی در کشور است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم در عین حال تصریح کرد: حل مشکلات نشر و چاپ جانی دوباره به کتابخوانی در کشور می‌دهد و صنعت نشر باید به این نتیجه برسد که می‌تواند روی پای خود بایستد.
 
او با اشاره به برخی دیگر از مشکلات صنعت چاپ گفت: باید این صنعت را به رسمیت بشناسیم و کارهای مناسبی در جهت جهش و پیشرفت آن انجام دهیم.
 
وی با اشاره به تغییر سبک زندگی در دهه اخیر در کشور ادامه داد: با توجه به تحولات اجتماعی در کشور و تغییر در سبک زندگی افراد، بر این اساس ذائقه کتابخوانی نیز با توجه به این تغییرات تغییر کرده که به آسیب‌شناسی اجتماعی و روانشناسی نیاز دارد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ساماندهی حوزه چاپ، نشر و توزیع، افزود: بااین ساماندهی می‌توانیم چند دقیقه سرانه مطالعه مفید و موثر در کشور را افزایش دهیم.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود به یارانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: قطع یارانه مطبوعات به این حوزه نیز زیان وارد می‌کند و منجر به تعطیلی بسیاری از مطبوعات می‌شود بنابراین نباید این یارانه قطع شود.
 
در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت چاپ از سوی صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.
 
بر اساس این تفاهم‌نامه تسهیل در امور کسب و کار واحدها و طرح‌های صنفی و صنعتی در زمینه چاپ ایجاد می‌شود.
 
همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، نقل و انتقال واردات و صادرات ماشین‌آلات چاپ و تجهیزات مربوط به واحدهای صنفی و صنعتی مرتبط بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و کلیه امور محتوایی کارهای چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
 


:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار مسکن , خبر مسکن , اخبار اقتصادي , اخبار املاک , اخبار جديد مسکن تهران , اخبار مسکن تهران , قيمت ارز , قيمت طلا , قيمت سکه , املاک انديشه , آپارتمان , خبر جديد اقتصادي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اطلاعیه بانک مرکزی درباره موسسه اعتباری کاسپین (1395/11/11)
دو شنبه 11 بهمن 1395 ساعت 20:13 | بازدید : 566 | نوشته ‌شده به دست Ali | ( نظرات )
بانک مرکزی اعلام کرد:برای پاسخگویی به سپرده‌گذاران و سهامداران ۸ تعاونی منحله و ادغام شده در کاسپین، برای قیمت گذاری دارایی‌ها و چگونگی پرداخت سپرده‌ها با دادسرای جرایم پولی و بانکی هماهنگ شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش مشرق،  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای تکالیف قانونی و قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب سال 1383 و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب سال 1386 و مصوبه مورخ 1390.2.27 شورای پول و اعتبار اقدامات لازم به منظور ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از جمله تعاونی‌های اعتبار را از سالهای گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

در این راستا، شورای پول و اعتبار با صدور مجوز موسسه اعتباری کاسپین مشروط به انحلال تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین موافقت نمود.

متعاقباً با توجه به انحلال تعاونی‌های یادشده، مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین با سرمایه 3000 میلیارد ریال در مورخ 1394.12.27 صادر شد.

مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین موظف شدند، در راستای وظایف خود با طی مراحل حسابرسی،‌کارشناسی و ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هریک از تعاونی‌های منحله 8 گانه، اقدام نمایند.

نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها به معنی عدم مسئولیت تعاونی‌های منحله در مورد کسری احتمالی نخواهد بود و مسئولیت پاسخگویی به کسری احتمالی دارایی‌های انتقال یافته در قبال سپرده‌های شهروندان در هر یک از آنها، بر عهده سهامداران و مدیران تعاونی‌های منحله می‌باشد.

موسسه اعتباری کاسپین مکلف شده است نسبت به طرح دعوی علیه سهامداران و مدیران تعاونی‌های مذکور که کسری دارایی دارند، در مرجع قضایی اقدام نماید.

 

متاسفانه به رغم تاکیدات مکرر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اخذ تعهد‌نامه‌های لازم مبنی بر تسریع در ارزیابی و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های منحله، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین در انجام تکالیف و ایفای تعهدات قصور نموده و فرایند ساماندهی تعاونی‌های 8 گانه یادشده را با کندی مواجه نموده‌اند که برخورد قانونی لازم با آنان به عمل خواهد آمد.

 

مدیران موسسه اعتباری کاسپین به دلیل وصول دستورات مغایر با رویه تعیین شده در مورد ساماندهی تعاونی‌های منحله 8 گانه و برخلاف مفاد نامه‌های بانک مرکزی و تعهدنامه‌های مربوطه و بدون کسب نظر این بانک و براساس دستور مرجع قضایی در یکی از استان های کشور، مبنی بر نصب تابلوی موسسه اعتباری کاسپین در تمام شعب تعاونی‌ها و تعویض دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله به رغم عدم تکمیل فرایند نقل و انتقال دارایی‌ها، بدهی‌ها و تعیین کسری یا مازاد آن‌ها اقدام نموده و عملاً موجب عدم توانایی موسسه اعتباری کاسپین در مدیریت تامین نقدینگی و پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های مذکور و اعتراض سپرده‌گذاران شده اند.

 

بر این اساس، پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌‌های منحله 8 گانه از سوی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین پس از انجام فرایند نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و با مسئولیت مستقیم سهامداران و مدیران تعاونی‌های منحله در مورد جبران کسری دارایی‌ها، امکان‌پذیر خواهد بود.

در این رابطه هماهنگی‌ لازم با دادسرای جرایم پولی و بانکی با هدف تقویم دارایی‌ها و رسیدگی به نحوه چگونگی پرداخت سپرده‌ها صورت گرفته و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مسئولیت سهامداران و هیات مدیره تعاونی‌های غیرمجاز منحله 8 گانه مذکور، به استناد مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین، اقدامات لازم را از طریق این موسسه به منظور صیانت از دارایی‌ تعاونی‌های موصوف و مدیریت انتقال دارایی و بدهی تعاونی‌ها و مشخص کردن میزان مازاد یا کسری دارایی هر یک از آنها را اعمال و مراتب را به مرجع محترم قضایی اعلام خواهد نمود، تا متعاقباً حسب تصمیم مرجع مذکور از محل دارایی‌های تقویم شده، نسبت به پرداخت سپرده‌ سپرده‌گذاران تعاونی‌های مذکور توسط موسسه کاسپین اقدام شود.



:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: اخبار مسکن , خبر مسکن , اخبار اقتصادي , اخبار املاک , اخبار جديد مسکن تهران , اخبار مسکن تهران , قيمت ارز , قيمت طلا , قيمت سکه , املاک انديشه , آپارتمان , خبر جديد اقتصادي , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1